Bezint eer ge begint voordat je je aanmeldt voor de OVOB

Per 1 januari wordt de KOR vervangen door de OVOB; wat houdt dat precies in?

KOR
Met de KOR wordt aan het einde van het jaar bekeken hoeveel BTW jij in totaal over het hele jaar hebt afgedragen.
Als je binnen bepaalde regels valt (ik zal je de details besparen) kun je dit bedrag terugvragen.
Je valt dan onder de Kleine Ondernemers Regeling.
Dit is in jouw voordeel; je krijgt het bedrag (of een deel daarvan), dat jij aan BTW hebt afgedragen, terug.

Per 1 januari 2020 komt deze regeling te vervallen.

OVOB
Vanaf deze dag wordt een nieuwe regeling van kracht; de OVOB (Omzet gerelateerde Vrijstelling van OmzetBelasting).

Deze regeling is voor ondernemers die minder dan € 20.000 omzet per jaar maken.

Voordelen:
– Je factureert voortaan zonder btw
– Je hoeft geen btw-aangifte meer te doen (minder werk)
– Je administratie wordt eenvoudiger, maar je moet deze nog wel bijhouden voor de aangifte Inkomstenbelasting

Nadelen:
– De btw op jouw inkoopfacturen kun je niet terugvragen
– Als buitenlandse btw naar jou is verlegd, moet je dit wél aangeven

Wat is het grote verschil?

Bij de KOR bereken je achteraf of je in aanmerking komt voor korting op je afgedragen BTW.

Bij de OVOB moet je vooraf bepalen of je op jaarbasis minder dan € 20.000 aan omzet gaat draaien.

Als jij zeker weet dat je onder de € 20.000 omzet blijft en als jij een vreugdedansje gaat maken als je geen btw-aangifte meer hoeft te doen, dan is deze regeling misschien het overwegen waard. Maar besef dat je kosten 21% hoger worden.

Realiseer je dit goed, voordat je je gaat aanmelden voor deze regeling!
Ga voor advies naar je boekhouder en bespreek of het zinvol voor je is!

Een voorbeeld
Stel; in een jaar maak je € 14.000 omzet. Je hebt aan kosten € 8.000.


Met de KOR gaat het zo
Af te dragen BTW = € 2.940 (21% van € 14.000)
Terug te vragen BTW = € 1.680 (21% van € 8.000)
Per saldo draag je over het hele jaar € 1.260 af (€ 2.940 -/- € 1.680)

Met de KOR krijg je dit bedrag terug; dus voordeel voor jou!


Met de OVOB werkt het zo
Je hoeft geen BTW meer in rekening te brengen, dus je factureert zonder BTW.
Jouw kostenfacturen zijn wel met btw, maar deze BTW kun je niet terugvragen (want je hoeft geen aangifte meer te doen);
dus extra kosten voor jou € 1.680.

Gevolg; je zult je tarieven moeten aanpassen om deze (extra) kosten op te vangen.

En dan nog een ding!

Als halverwege het jaar blijkt dat je boven deze € 20.000 aan omzet komt, dan moet je vanaf dat moment wél weer met BTW gaan factureren en wél weer aangifte BTW gaan doen. (En wat doe je dan met je tarieven?)

Laat je goed voorlichten, voordat je je aanmeldt voor deze regeling!

Bovenstaand voorbeeld is een situatie waarin je je omzet excl. btw factureert aan ondernemers.
Factureer jij alleen aan particulieren (dus inclusief btw) en zijn je kosten in verhouding laag, dan is de nieuwe regeling voor jou een optie. Eenvoudigere boekhouding, geen aangiftes BTW meer en mocht je boven de € 20.000 uitkomen dan hoef jij je tarief niet aan te passen.

Oh ja; als je per 1 januari gebruik wilt maken van de nieuwe regeling; dan moet je je vóór 20 november a.s. aanmelden bij de Belastingdienst!